onsdag 24 januari 2007

Sägen flyttar till Studio Total


Jag har skaffat ett underbart kontor i veckan där jag ska sitta tillsammans med mina kompisar Annika och Bodil och killarna som startat sic.is! Det heter Studio Total och ligger på Norra Vallgatan 8 här i Malmö. Ett skrivbord! En verkstad i stan, ett stort vitt rum som jag kan bjuda folk på vin i och visa mina produkter. Jag önskar mig ingenting i världen efter att detta blivit klart känns det som!

Veckan har i övrigt präglats av att jag funderat på hur verkstaden ska inredas och var jag egentligen står i fråga om import från leverentörer där man inte har kontroll på hur varorna tillverkas och hur människor som jobbar i fabrikerna har det. Även om jag till en början inte kan ha fullständig insyn i varje produkt som kommer in så vill jag sträva efter att sortimentet ska präglas av humanism och miljömedvetande i så stor utsträckning som möjligt. Jag vill absolut inte att Sägen Butik ska bli en ekobutik i ordets mer traditionella bemärkelse, då tänker jag på ofärgade linnekläder och så som ekomodet såg ut i början av 90-talet. Det är typ min mardröm, jag som älskar flärdfulla och färgstarka kläder i de skiraste av material.

En annan mycket viktig frågeställning har varit på tapeten hemma hos Malte och mig den senaste veckan: Jag vill göra en importresa till Marocko men landet är en ockupationsmakt som lagt vantarna på Västsahara och det har dom gjort i över 30 år... Massor av människor som flydde till Algeriet 1975 när ockupationen startade bor fortfarande i flyktingläger. Tusentals människor har försvunnit.

Efter vårt långa middagsprat är jag tveksam till att köpa saker därifrån. Det är ett härligt land så jag dras liksom dit men det känns lite fel. Jag tänker maila till andra butiker som importerar från Marocko och kolla hur de ställer sig i frågan, det kan vara intressant att veta hur det än blir. Jag går vidare och undersöker nya alternativ. Marocko är ett skumt land. Helt klart. Kanske finns det bra krafter som kämpar mot kungen? Finns det en motståndsrörelse? Mer info finns på: http://www.praktisksolidaritet.se/vastsahara.html

Elin

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag räknar med att bli bjuden på vin där inom en snar framtid. när flyttar du in?

Sägen, Elin Sigrén sa...

Jag flyttar in 1 april, det ska bli underbart med arbetskamrater, jag börjar känna mig som en nördig soffråtta som sitter uppkrupen med datorn iknät i min ensamhet hela dagarna! Elin